How to do it:
- W biurze zostaną Państwo poinformowani, kiedy i kto (Skipper, Bosman) przekaże Państwu jacht. Osoba odpowiedzialna oprowadzi i pokaże cały jacht.
- Dopóki jacht nie zostanie formalnie odebrany/przekazany przez Skippera armatora prosimy nie wnosić na niego swoich bagaży – utrudnia to tzw. „check in”. Najlepiej jak jedna, maksymalnie dwie osoby wraz ze Skipperem armatora przejmują jacht. Istotne jest, aby sprawdzić działanie wszystkich urządzeń, skontrolować żagle i obejrzeć kadłub jachtu.
- Jeśli lista załogi nie została przygotowana przed wyjazdem należy zebrać paszporty/dowody osobiste od członków załogi i przekazać je do biura armatora, w którym obsługa przygotuje odpowiedni dokument.
- Przejęcie – „check in” polega na obustronnym sprawdzeniu stanu technicznego jachtu oraz jego wyposażenia.
- Po zakończeniu procedury przejęcia jachtu należy podpisać protokół i udać się do biura, w którym czeka przygotowana lista załogi oraz dokumenty jachtu. W biurze opłacamy również kaucję lub ubezpieczenie kaucji, jeśli na takowe się decydujemy. Kaucja pobierana jest w EUR, USD lub walucie lokalnej, a opłacamy ją za pomocą karty kredytowej lub gotówką
- Po zakończeniu wszystkich procedur organizacyjnych następuje zaokrętowanie i możemy wypłynąć w szerokie morze.
- Z reguły jacht zdajemy w sobotę do godziny 9.00. Dobrze jest wrócić do mariny poprzedniego dnia wieczorem. Niektóre firmy wymagają powrotu w piątek do godz. 17.00. Jeśli ostatnią noc spędzimy poza mariną, warto spakować się wieczorem, aby po przypłynięciu rano do portu sprawnie opuścić jacht. Miejsce na ostatni nocleg powinniśmy wybrać w miarę blisko mariny (nie dalej niż kilka mil), aby zdążyć przypłynąć do godz. 9.00. Pamiętajmy, że następna załoga czeka już na jacht.
- Jacht oddajemy z taką samą ilością paliwa z jaką go dostaliśmy, paliwo należy zatankować przed oddaniem jachtu.
- O godz. 9.00 armator będzie oczekiwał, że czarterujący opuści jacht wraz ze wszystkimi bagażami.
- Po opuszczeniu jachtu przez załogę nastąpi procedura „check out” – czyli zdanie jachtu.
- Tak jak podczas przejmowania jachtu, tak i teraz Skipper lub Bosman sprawdzi czy jacht i jego wyposażenie wrócił w takim stanie, w jakim został przekazany. Jeśli nie dokonaliśmy żadnych szkód podpisujemy protokół zdawczy i udajemy się do biura armatora w celu odebrania kaucji.
- W przypadku szkód powstałych z naszej winy, armator obciąży nas kosztami zniszczeń lub zgubionych przedmiotów. Jeśli dojdzie do takiej sytuacji, starajmy się zachować spokój i wynegocjować jak najniższą kwotę. Pamiętajmy, aby nie dać sobie wmówić czegoś, czego nie uszkodziliśmy – niestety, zdarzają się czasem i takie sytuacje.
- Jeśli dokonaliśmy znacznych uszkodzeń, warto poinformować o tym armatora jak najszybciej (nawet w trakcie trwania naszego rejsu). Armator ma wtedy więcej czasu, by kupić niezbędne elementy i zorganizować naprawę. Może to mieć istotny wpływ na końcowe koszty.
- Zalecamy, aby naprawdę dbać o sprzęt, który mamy pod swoją opieką. Zwiększymy dzięki temu swoje bezpieczeństwo i zminimalizujemy ryzyko ewentualnych strat. Nie dziwmy się właścicielom jachtów, w końcu przekazują nam sprzęt warty kilkadziesiąt, a często kilkaset tysięcy euro.